Camilla Tobiesen - Camønoen Møn - Gå Mig Glad - gåmensduarbejder - gådigsundinaturen - gåtur

224. tirsdagstur 3 enkle tip til at undgå at tage på i ferien

Du har ferie og hvad sker der? 

Du slapper af, spiser god mad med et glas vin til og så skal du da også have en is. Det hører ligesom til. Det betyder desværre også at vægten er steget når ferien er slut. Her kommer tre enkle tip til at undgå det. 

Folk i byen gå mere end folk på landet. Det er fordi folk på landet altid skal køre til alt ting og så sætter man sig ind i bilen og kører helt derhen hvor man skal. Folk i byen går rundt til tingene eller går hen til bussen. Når man går i byen er der meget at se på og du lægger slet ikke mærke til at du går virkelig mange skridt. Til aften kan du have 15-20.000 skidt på en dag i en storby. 

Når vi rejser siger jeg altid til min søn Nicolai at vi godt må få lidt usundt hver dag. En Donut (dem elsker han) en is eller pizza, men på en betingelse: at vi tager trapperne. Det vil sige at et hotelværelse på 5. sal ikke betyder elevator. Nej vi tager trapperne. I metro, storcenter og alle steder med rulletrappe tager vi trapperne. Det er en lille simpel aftale, men den betyder at vi går flere skridt og får den gode træning det er at gå på trapper. Det var tip nummer et.

Selv om det er ferie kan du godt holde fast i nogle af de gode ting du har gang i til hverdag. For eksempel går vi en tur når vi har spist. Hver aften går vi en lille eller lang tur efter aftensmaden. Det er sådan lidt afhængig af vejret og hvor mange skridt jeg har. Jeg skal mindst have 10.000 skridt om dagen. Hvis jeg har mange skridt, eller det regner blive det en lille tur og hvis jeg har få skridt bliver det en længere tur. Det var tip nummer to. Hold fast i de gode vaner, også i ferien.

Tip nummer tre handler om afstand

Jeg har det sådan at hvis der er fem kilometer eller derunder til tingene så tager jeg cyklen eller går. Det lærte jeg af Louise Seier Hansen som er projektkoordinator for Aktiv sundhed. Vi lavede TV på DR med Bente Klarlund Pedersen og Louise skulle teste kondi, vægt og andet på tre personer. Fem kilometer og derunder er på cykel eller gåben konstaterede hun med et smil. Det blev sagt på sådan en måde at man tog det til sig. Jeg gjorde i hvert fald, og det har hængt ved lige siden. Jeg tager cyklen rundt i byen, også selv om der er langt og vi cykler også i ferien. Det var tip nummer tre. 

  1. Tag trappen i stedet for elevator og rulletrappe
  2. Gå en tur når du har spis
  3. Alt under fem kilometer er på cykel eller gåben
Så kan du holde ferie med god samvittighed og holde vægten nede. 

Dette indlæg er skrevet som det første efter Corona og jeg er SÅ glad for at vi nu må mødes og gå igen. Ny din gåtur i dag. 

Gå-hilsner 

Heidi

I min workshop arbejder vi på at få flere skridt ind mens du arbejder. Det vil sige at du finder måder at gøre tingene lidt anderledes end du plejer og på den måde får flere skridt, mere energi, høj koncentration, god kommunikation og kreativitet.

Ønsker I et foredrag på arbejdspladsen eller på skolen så finder du alle foredrag her

Jeg kan varmt anbefale dig at læse Gå-bogen af Bente Klarlund Pedersent

gaamigglad.dk

Del dette indlæg

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email