Hvad har jeg lært af at gå på vægten i fitness centeret? En hel del kan jeg fortælle dig!

Hvor svært kan det være at finde en livsstil som passer til vægten, motion, søvn og det hele? Jeg vil så gerne være NORMAL i min vægt og ikke OBESE, som der stod på den bon, som kom ud efter min vejning. Men det er ikke nok. Vægten kan også se om der er fedt omkring de indre organer, om væskebalancen er i orden, hvor meget af din vægt der er knogler, fedt, væske eller muskler. 

“Du har ikke problemer med fedt omkring de indre organer, så du må leve sundt. Det må handle om mængderne.  Det fedt du har, sidder som et bælte uden på”

TAK FOR INFORAMTIONEN! 

“Din alder er 50 år, og det er fordi du mangler muskelmasse og skal have en bedre kondition. Det kan være nok at tabe 1 kg. Det må vi se. Jeg vil gerne veje dig om en måned igen”

Jeg har besluttet at gøre noget ved de faktorer. Jeg skal dyrke mere motion, som giver muskler og spise mindre.

Der er gået en uge og her er hvad jeg har lært:

Gåture og svømning giver ikke muskler. Det gør cykling, løb og styrketræning. Yoga er super godt, så det skal jeg blive ved med. Det er super vigtigt at have væskebalancen i orden da bare 2 % mangle på væske gør at du mister ydeevne. Det vil sige, du yder dårligere når du er aktiv. Du må aldrig gå ned på væske. Drik før du skal yde. Jeg drikker en masse nu og synes faktisk, jeg har nemmere ved at holde fokus og koncentrere mig. 

Væske er vand, kaffe, te og mælk. 

Alkohol nedsætter din forbrænding. 1 glas vin forbrændes ved at gå i ca. 25 min. Så drik ikke for meget af det. 

Det kan lyde mærkeligt, men jeg skal være opmærksom på at gå nok. Man skulle jo tro, og det er der også mange der gør, at jeg går RIGELIGT hver dag. Men der hvor jeg er i min virksomhed, er der rigtig meget kontorarbejde. Det vil sige at jeg sidder meget ned og skriver blog indlæg, taler i telefon, læser og skriver mails og i det hele taget laver meget foran computeren. Derfor skal jeg også se efter om jeg har gået nok skridt. 

Indtil nu har jeg kun haft de skridt, der er gået ind på min telefon. Men når den ligger hjemme, kommer der jo ikke skridt ind på den. Min kæreste har været så sød at give mig et ur, som også tæller skridt. Uha, så kom der syn for sagen. Hver aften er jeg ude at gå hvis der mangler skridt. Jeg får altså mere motion nu, end før jeg fik uret. Mine morgenrutiner giver 200-400 skridt. Smøre madpakke, gå ud med skrald, kysse Nicolai farvel, rede seng og børste tænder. Ja ja, det hele tæller! 

En gåtur på 20 min. = 1500 skridt. 

I en Iphone, som jeg har, er der en app. som hedder sundhed og den tæller skridt. Via mit ur bliver mine skridt lagt over i telefonen. Der er stor forskel på hvilken skridtlængde jeg har i de to enheder for når der står 11.000 på uret, giver det kun 8600 på telefonen. Ja, nu bliver det svært! Hvilken en skal jeg gå efter? Det kommer an på hvor træt jeg er og hvor meget tid jeg har. Men uanset hvad, så kommer jeg mere ud at gå nu, end jeg gjorde før og jo flere opgaver jeg får i Gå Mig Glad, jo flere skridt kommer der helt naturligt ind i løbet af dagen. Så flere faste kunder og mindre salgsarbejde, tak. 

Nu er der kun tre uger til, jeg skal på vægten igen og jeg er superspændt på at se om den viser et andet resultat med min nye livsstil. Mindre portioner, mere motion og flere skridt. 

Tak fordi du følger med. Du er med til at holde mig i gang. 

Vi ses på en gåtur!

Kærligst Heidi

gaamigglad.dk