Læg dovenskaben på hylden
Det er tit man beder andre om noget man selv kunne have gjort. Lad være med det, og få markant flere skridt i løbet af din dag. I sidder ved morgenbordet og en rejser sig og går ud efter mælk til kaffen.

“Vil du lige tage ostehøvlen med ind?”

Det er dig som har opdaget at den ikke er kommet på bordet, og når nu der er en som har rejst sig, kan han jo lige så godt tage den med i stedet for at du også rejser dig. Kender du den situation? Lad være med at få andre til at hente ting til dig. Hent det selv, og få flere skridt.

Du kan selv lave den mest romantiske julekalender til din parter meget billigt. Læs med her: 27. tirsdagtur hjemmelavet julekalender

Hvad er en gåtur?

Kan man kalde det en gåtur at hente posten?

Er det en gåtur når man støvsuger eller slår græs?

Er det en gåtur når man går fra sit kontor ud i kantinen og henter en kop kaffe.

Skal man udenfor før man kan kalde noget for en gåtur?

Jeg ved det ikke, men en ting er sikkert. Alt tæller i din sundheds bog. At rejse dig i løbet af dagen foran skærmen. At holde hjemmet eller haven. Alt bevægelse tæller. Det er op til dig hvad du vil kalde en gåtur og det er dit eget ansvar at få bevæget dig nok i løbet af en dag. Der er SÅ mange måder at få sneget mere bevægelse ind.

Hold øje med tiden
Det er blevet en vane for mig at rejse mig op hver time cirka. Selv om jeg lever af at gå, har jeg mange timer foran min pc og i min bil. I alt mange timer hvor jeg sidder ned. Derfor sørger jeg for at rejse mig op ind i mellem. Jeg har et armbånd som registrere min aktivitet og som sladre når der er gået en time. Det giver en lyd, og der kommer en rød streg frem på skærmen. Så er det tid til at komme op og stå. Inden jeg sætter mig, går jeg en tur. Om det er foran min pc eller om det er min bil jeg sætter mig ind i, så sørger jeg for at gå en lille tur inden jeg sætter mig. Det sammen når jeg kommer frem og stiger ud af bilen, så starter jeg lige med at gå. En gåtur på bare 5 minutter er nok til at få gang i kroppen og luft til hovedet.

Vær nysgerrig 
Her om vinteren bliver det tidligt mørkt, men det skal ikke holde dig fra en gåtur. Det er hyggeligt at gå efter solen er gået ned og se ind i stuerne hvor folk har tændt lys. Sørg dog for ikke stå og glo så længe at det bliver pinligt 🙂

Hvad laver du når dine børn er til sport? Mange forældre sidder og læser en bog, eller kigger i telefonen mens børnene knokler rundt i hallen. Løb eller gå en tur mens dine børn er til sport. Måske kan du være vært ved en gåtur fra hallen hver uge? Se DET er en god måde at vente på. Du får motion, møder andre, får frisk luft og skridt i benene.

Tænk dagen igennem
Når du ser din dag igennem kan du se om den er aktiv nok. Er der dage med meget lav fysisk aktivitet eller dage med højt kalorieindtag (hvilket er mega skønt og skal nydes) så prøv om du kan lægge en gåtur eller anden form for fysisk aktivitet ind i løbet af dagen så der kommer balance i tingene. Det er fedt at vide når man er til julefrokost at den lange gåtur giver balance i forbrænding og kalorier. Sådan cirka da 🙂

Tak fordi du følger med. Du er med til at holde mig i gang!

Gå-hilsner

Heidi

gaamigglad.dk