4. januar 2022

Han kom i avisen for at gå et normalt antal skridt -258. tirsdagstur

Det er helt normalt at gå 11.300 skridt om dagen

Hvis du er håndværker, sygeplejer, postbud eller landmand går du snilt mellem 15.000 og 20.000 skridt om dagen. Uden problemer. Det er helt normalt og naturligt. Der er intet sensationelt over det. Har du derimod et stillesiddende job på kontor kan det være en daglig kamp at få mellem 7.000 og 10.000 skridt. En stillesiddende medarbejder har typisk mellem 1.700 og 2.300 skridt klokken 16.00 når man har fri fra kontoret.

Det der er naturligt er blevet unormalt

For mig er det sgu skræmmende at en ung mand kan komme i avisen med en historie om at han nu har gået 16,5 mio skridt på fire år. Det svarer til 11.300 skridt om dagen. Undskyld mig, men det er altså ingen pragt præstation. Det giver ingen medaljer eller diplomer. Tænk at vores samfund i dag er indrettet sådan at vi synes det er flot gjort af Jens Mølhøj Olrik. Men det synes vi. Især fordi han har holdt ved i fire år. Jeg klapper også af ham, for der er dage hvor jeg går i seng med lang færre skidt.

Lad os gøre det normalt igen at gå et naturligt antal skridt

#GåMensDuArbejder Ja hvorfor ikke? Du får overskud, energi, sundhed og et stærkt fællesskab med dem du går med. Jeg arbejder på at det bliver lige så naturligt og normalt at gå mens du arbejder, som det er at du har en madpakke med på job og har en frokostpause hver dag.

Du får din energi tre steder. Din søvn, din kost og din motion. Du kan ikke spise for tre dage og så holde med at spise i tre dage. Nej du skal have mad hver dag og søvn hver nat for at fungere. På samme måde skal du op og stå og gå lidt hver anden eller tredje time for at få energi og mentalt overskud. Du øger din hukommelse, koncentration og kreativitet ved at gå.

Du kan gå mens du arbejder. Her er eksempler fra min hverdag. For jeg skal også tænke mine skridt ind og være opmærksom.

Gå mens du taler i telefon.

Gå de første fem minutter af hvert møde.

Tag trappen i stedet for elevatoren.

Gå en omvej ned og hente kaffe eller gå på toilet.

Hent alting selv i stedet for at få andre til at tage med til dig.

Gå med en ting i stedet for at samle bunker

Gå to gange i stedet for at forslæbe dig. Det giver dobbelt så mange skridt.

Parker lidt længere væk fra arbejdspladsen eller stå af bussen et stop før.

Gå med dine gæster til brunch, kaffe, frokost og aftensmad

Gå når du har spist. Det sætter gang i din forbrænding

Det var 10 gå-tips fra min hverdag. Jeg håber du vil bruge dem så du nemt kommer op på det daglige antal skridt som er dit mål.

Tak fordi du følger med. Du er med til at holde mig i gang.

Gå-hilsner

Heidi

Skal jeg komme ud til din virksomhed og holde foredrag, så book mig her

Du vil måske også kunne lide

Hold dig opdateret

Indtast dine oplysninger for at blive tilmeldt og modtage nyheder og påmindelser om nye indlæg.

Nyhedsbrev