4. juli 2022

Jeg har haft stress – 264. tirsdagstur

Stress er noget møj. Kort og godt, og du opdager det måske for sent. I hvert fald første gang du får det. Hvis du skulle være så uheldig at få det anden eller tredje gang, kender du symptomerne. Dem kan man i øvrigt godt tage fejl af og tro at man “bare” er i overgangsalderen. Det troede jeg. Derfor gik der over et år før det gik op for mig hvad der var “galt”. For noget VAR der i hvert fald galt.

Jeg kunne ikke kende mig selv

Du skal forestille dig en situation hvor jeg over lang tid, meget lang tid, var blevet budt mere af livet end jeg kunne takle. Fordi det var over så lang tid at tingene skete, tænkte jeg ikke på det som stress. Men det blev det til sidst. Jeg vidste godt jeg jeg var i sorg, de seks gange på 1 1/2 år hvor vi mistede seks af vores nærmeste familiemedlemmer. Jeg vidste også godt at jeg var presset personligt og økonomist fordi min virksomhed blev lukket ned på grund af Corona. Jeg vidste også godt at det er helt naturligt at have det meget dårligt når ens søn er syg og har haft skoleværing i over et år. Det er klart at det påvirker en. Men alt det hele tilsammen over en periode på to år, gjorde at jeg endte med at få stress. Eller det havde jeg haft i lang tid, jeg vidste det bare ikke.

Kunne kun arbejde i to timer

Det var så mærkeligt for mig, men jeg sov helt vildt meget og nogle dage sov jeg også til middag. Det var pinligt, synes jeg, og derfor fortalte jeg det ikke til nogen. De fleste dage prøvede jeg at arbejde. Jeg kunne koncentrere mig i to til fire timer. Lidt fik jeg lavet. Det var super vigtigt for mig at være aktiv på de sociale medier i forhold til Gå Mig Glad. Det har taget mig seks år at få så mange unikke og trofaste følgere, så dem ville jeg ikke svigte. Men det var hårdt, for jeg måtte jo ikke samle folk og lave gåture, event og foredrag som jeg plejer.

Netflix, gåture, meditation og middagslur

Mange dage blev brugt med Netflix, gåture, meditation og middagslur. Når jeg ser tilbage på hele forløbet, så er det faktisk heldigt for mig, at vi havde Corona så jeg ikke kunne arbejde som jeg plejer at gøre. For det var DET der gav mig ro til at komme mig og have ro til min sorg. Både sorgen over alle dem vi har mistet og sorgen over min søn som var syg. I dag har han det godt og skal starte på efterskole til august. For at gøre en MEGET lang historie kort, og uden at udlevere ham, kan jeg fortælle at vi var et alt for langt forløb igennem og fandt ud af at han er på autisme spektret. Højt fungerende autisme, har han. Han kom i skole igen i en klasse med få elever, og voksne som kunne give støtte, og vi fik hjælp herhjemme.

Lægens ord om min stress

Det endte med at jeg gik til læge. For hvad var der galt? Havde jeg stress, eller var jeg i overgangsalder. Symptomerne kan godt ligne hinanden. Jeg oplevede følgende symptomer:

Træthed

Humørsvingninger

Total mangel på humor

Ked af det

Grådlabil

Irritabel

Sur

Forskellige fysiske udfordringer. Ondt i foden, frossen skulder, øm i hoften og ondt i det hele taget i kroppen

uoplagt

Ingen overskud, overhovedet

Små opgaver synes uoverskuelige

Da jeg tidligere i mit liv har været i sorg og været presset, troede jeg at det var det. Men jeg kunne ikke forstå at jeg ikke fik det bedre. Derfor gik jeg til læge.

“Enten har jeg stress eller er i overgangsalder, og det vil ikke undre mig hvis jeg har stress”

Da hun fik at vide hvad der var sket i løbet af de sidste to år, sagde hun at hun ville være mere bekymret hvis jeg ikke havde fået en reaktion på alt det der var sket. Jeg fik også ros for at slappe af, sove til middag og meditere. Jeg er SÅ glad for at jeg lyttede til min krop og benyttede den ro Corona gav mig, til at slappe af.

Forløb hos psykolog

Det tager lang tid at komme sig over en stress periode og det sidste der kommer sig er din hukommelse og koncentration. Meditation er med til at få det på plads. Det sagde Mai, som blev min psykolog gennem en periode. Det var rart at få talt det hele igennem og få nogle gode råd til hvordan jeg kunne komme i gang igen.

I dag har jeg det godt, men skal stadigvæk passe på mig selv. Sørge for at jeg ikke får lagt et for presset program. Sørge for at sove nok, holde pauser, gå ture, meditere og lave en ting ad gangen. Det kognitive kan godt halte lidt endnu. Min hukommelse kan godt svigte. Især hvis jeg har haft travlt.

Hvis du er i tvivl om du har stress, så kan du læse om symptomerne på Netdoktor.

Dette indlæg er det mest åbne og personlige jeg har skrevet indtil nu. Jeg håber det vil hjælpe andre til at gå til læge i tide, og inspirere dig til at passe rigtig godt på dig selv. Det er kun dig som kan sige til og fra, når du trænger til ro og det hele bliver lidt for meget. Søg hjælp og tag imod den hjælp du får.

Tak fordi du følger med. Du er med til at holde mig i gang.

Gå-hilsner

Heidi

Du kan booke mit foredrag Dæmp stress og konflikter på arbejdspladsen – med en gåtur her.

Du vil måske også kunne lide

Hold dig opdateret

Indtast dine oplysninger for at blive tilmeldt og modtage nyheder og påmindelser om nye indlæg.

Nyhedsbrev